Etappe 1: Zutphen – Almen

De beschrijving bij punt 24 is kennelijk niet voor iedereen duidelijk. Daarom de volgende toevoeging: volg hier de geelrode markering (een sticker op de brugleuning). Het smalle paadje door het bos is herkenbaar aan een paaltje van een mountainbike-route.

Etappe 2: Almen – Lochem

In 2021 bleek dat het schouwpad langs de Berkel voorbij de Staringkoepel (bij punt 17 van de routebeschrijving) tot aan Lochem pas in september werd gemaaid gemaaid en dat dit deel door de hoge vegetatie min of meer onbegaanbaar was. Ook in 2022 is dit het geval. Voor de maanden (eind) mei t/m half september adviseren wij het volgende alternatief: bij punt 16 van de routebeschrijving niet richting Staringkoepel, maar brug oversteken en deze weg aflopen tot aan Twentekanaal. Daarna vóór de brug over het kanaal rechtsaf, via het fietspad langs het kanaal. Kanaal volgen tot aan de volgende brug, vlak daarvoor rechtsaf fietspad richting Lochem nemen, dit fietspad volgen tot aan een richtingaanwijzer voor fietsers richting ‘Hanzeweg’. Hier linksaf en de weg oversteken. U bent nu bij punt 20 van de routebeschrijving. Helaas een minder aantrekkelijke route, maar beter dan halverwege terug te moeten keren!

Bij punt 18: na de onderdoorgang onder de N346 is er een brug bij gekomen, over de zij-beek (Barchemse Veengoot) waar eerder een vlonder lag. Door een andere inrichting moet de wandelaar hier nu linksaf over deze nieuwe brug. De brug met de blauwe leuningen is nu dus de tweede brug na de onderdoorgang.

Etappe 3: Lochem – Borculo

Tijdens het broedseizoen (15 maart – 15 juli) geldt voor een deel van het traject een andere route. Deze is als volgt: Negeer bij punt 14 van de routebeschrijving de Hofmanssteeg en ga rechtdoor tot aan de volgende afslag (De Heest, in de bocht van de Zwiepseweg); Volg De Heest tot aan boerderij De Sleumer (tevens rustpunt met koffie en jammetjes). Ga hier linksaf. Je gaat verder bij punt 17

In de periode half juni t/m september blijkt het schouwpad langs de Berkel over een lengte van ongeveer 2 km door de hoge vegetatie (manshoog riet en reuzenbereklauw) zeer moeilijk begaanbaar te zijn. De reden is een beleidswijziging van het Waterschap waardoor het schouwpad pas na het broedseizoen wordt gemaaid. In de praktijk kan het wel tot in september duren voordat het schouwpad wordt gemaaid. Als mogelijk alternatief tijdens deze maanden bevelen wij aan:

• Punt 15: Hofmanssteeg: na circa 900 m, bij keuzepaaltje W88, rechtdoor
  • Aan het eind van de Hofmanssteeg rechtsaf, een asfaltweggetje (Overlaar)
  • Aan het eind van de Overlaar linksaf (Hazelberg). Deze weg langdurig aflopen
  • na circa 1,3 km, in een bocht van de weg linksaf via een landbouwweggetje dat bestaat uit een dubbele rij betonplaten
  • Na ongeveer 700 m, vlak voor een bocht, rechtsaf via een zeer smal fietspaadje
  • Aan het einde van het fietspaadje rechtsaf. Je loopt nu langs de Groenlose Slinge. Steek de eerstvolgende brug over het water over, richting een groot landhuis.
  • Je bent nu bij punt 24 van de routebeschrijving.

Etappe 4 Borculo – Eibergen

Het deel langs de drukke Groenloseweg wordt door velen als onprettig ervaren. Daarom is nu voorzien in een alternatief. De tekst van punt 11 t/m 15 van de routebeschrijving is nu als volgt:

• Einde Hogebrugweg (niet rechtsaf maar) linksaf, via fietspad naast N822 (Borculoseweg)
  • Na ongeveer 1 km rechtsaf (Holtmaatsdijk)
  • Eerste klinkerweggetje rechts (Waterhoekdijk). Op de hoek het paaltje van keuzepunt I60
  • Na circa 200 m linksaf, een paadje langs het (smalle) Haarlose Kanaal, niet veel meer dan een flinke sloot. Op de hoek het paaltje van keuzepunt I65
  • Je komt weer uit op de Holtmaatsdijk, bij het paaltje van keuzepunt I64. Hier rechtdoor (het eerste deel behoort nog tot de Holtmaatsdijk, daarna Kanaalweg)

Van en naar Oldenkotte (grens)

Vervoer van en naar Oldenkotte wordt sinds 2021 verzorgd door ZOOV op Maat. U dient bij voorkeur één dag van tevoren en uiterlijk één uur van tevoren uw rit te reserveren via 0900-9874.

Etappe 7 Vreden – Stadtlohn

Er is een nieuwe routebeschrijving beschikbaar op www.wandelzoekpagina.nl/berkelpad. Deze is dankzij suggesties van wandelaars duidelijker. Op een klein deel van het traject is ook een beperkte routewijziging aangebracht, waardoor de wandeling nog iets aantrekkelijker is geworden. Deze aanpassingen zullen uiteraard in de volgende druk van het boekje worden overgenomen.

Etappe 9 Gescher – Coesfeld

Wijziging bij punt 22 van de routebeschrijving: Het bospad naar rechts is niet langer begaanbaar door een overdaad aan Perzische berenklauw en brandnetels. Loop rechtdoor tot aan de kruising met een imposante beukenlaan (onderdeel van de Grote kruisgang die de Munsterse bisschop Bernhard von Galen in de omgeving van Coesfeld heeft ingericht). Ga op deze kruising rechtdoor. Daarna verder bij punt 26 van de routebeschrijving.

Etappe 12: Naar de brongebieden

De tekst in het boekje bij punt 40 graag lezen als volgt: Bosweg geheel aflopen tot aan asfaltweg, een afstand van ongeveer 2 km. Bij een splitsing rechts aanhouden.